Rýchla doba a stres rodičov
V súčasnosti čelíme tlaku, ktorý by sme si pred desiatkami rokov nevedeli ani predstaviť. Technológie umožňujú byť stále pripojení a informovaní, čo na jednej strane prináša rýchlosť, ktorá však zatieňuje naše osobné tempo. Žijeme v nepretržitom ruchu, kde každý deň prináša nový zoznam úloh, termínov a záväzkov.
Množstvo rodičov dnes pracuje dlhé hodiny, niekedy aj na dvoch alebo troch pracovných miestach. Tento hektický životný štýl má veľký dopad na našich najmladších – naše deti. Rodičia nemajú dostatok času na to, aby sa naplno venovali svojim deťom. Nie je čas na spoločné chvíle, na rozhovory o pocitoch alebo na obyčajné hranie sa spolu.
Rodičia sú tak zaneprázdnení svojimi povinnosťami, sústredením sa na materiálne zabezpečenie a prácu, že im už neostáva žiadna energia na vlastné deti. Tento nedostatok kvalitného času s deťmi často vedie k emocionálnym problémom a k frustrácii u detí.
Tlak na deti
Tlak, ktorý pociťujú rodičia sa prenáša i na deti. Spoločnosť v súčasnosti kladie veľký dôraz na úspech, na dosahovanie čo najlepších výsledkov a hodnotí výkon. To isté vyžadujú rodičia od svojich detí – požadujú výborné známky v škole, výkony a úspechy v športových aktivitách, alebo iných oblastiach života.
Výsledkom je, že deti vnímajú učenie len ako povinnosť, nie ako príležitosť na objavovanie nových vecí. Stres z neustáleho dosahovania lepších výsledkov vedie k negatívnemu postoju k učeniu. Deti, namiesto radosti z učenia a objavovania nových vecí pociťujú únavu, strácajú motiváciu a prichádza nechuť k učeniu.
V mojej praxi som sa stretla presne s takýmto typom rodiča.
Chlapček ktorý bol druhákom na základnej škole začal nosiť domov zlé známky. Rodičia podľa známok z matematiky vyhodnotili, že ich syn nechápe matematiku a potrebuje doučovanie. Kontaktovali ma a požiadali o pomoc. Po pár sedeniach s chlapčekom som zistila, že problém nie je v ňom, žeby nerozumel matematike ale v rodičoch. Tí požadovali od chlapca výkon a výborné známky, čím mu len zbytočne vytvárali stres. Ten napriek tomu, že matematiku chápal a rozumel jej, vždy pri písomke dostal strach, že niečo pokazí a dostane zlú známku. Samozrejme pod stresom napísal písomku s chybami a výsledkom bola zlá známka.
Okrem toho z chlapcovho rozprávania vysvitlo, že je počas týždňa vyťažený tak, že mu neostával žiaden čas na hranie a oddych. Rodičia požadovali, aby stíhal všetky školské povinnosti, všetky krúžky a vzdelávanie aj mimo školy. To všetko v chlapcovi vzbudilo frustráciu, nechuť k učeniu a stratil motiváciu.

Ako tento tlak ovplyvňuje deti: Zhoršené známky a nízka motivácia
Neustále zameranie sa na dosahovanie výkonov a očakávaní od detí, môže viesť k zhoršeným známkam. Deti, ktoré pociťujú nadmerný tlak, môžu mať problém sústrediť sa, a to nie len v škole, ale aj mimo nej. Môžu čeliť problémom s organizovaním času, nedostatkom spánku, a celkovou neochotou venovať sa školským úlohám.
Takéto deti sa tiež môžu začať cítiť menejcenné, ak nedosahujú požadované výsledky. Tieto pocity vedú k zníženej sebadôvere, negatívnemu sebahodnoteniu a v niektorých prípadoch aj k rozvoju úzkostných porúch alebo depresie. Dlhodobý stres zo školy vedie k zníženiu motivácie a k problémom s učením v neskoršom veku.
Cesta k zmene: Hľadanie rovnováhy medzi výkonmi a duševnou pohodou detí
Je nevyhnutné, aby rodičia a celá spoločnosť začali viac zohľadňovať duševnú pohodu detí. Hoci je dôležité podporovať deti v ich vzdelávaní a osobnom rozvoji, mali by sme si uvedomiť, že výkony nie sú jediným meradlom ich hodnoty. Deti potrebujú mať priestor na to, aby sa vyjadrili, aby si užili detstvo a aby sa mohli učiť v prostredí, ktoré podporuje ich kreativitu, zvedavosť a záujem.
My ako rodičia by sme mali hľadať rovnováhu medzi pracovnými povinnosťami a časom stráveným s deťmi. Venovať sa im, rozprávať sa s nimi o ich pocitoch a potrebách je kľúčové pre budovanie silného a pozitívneho vzťahu.
Ak chceme, aby naše deti vyrastali zdravé, šťastné a úspešné, musíme sa vrátiť k základom – poskytovať im čas, pozornosť, podporu a bezpečné prostredie. Deti sa najlepšie učia, keď sa cítia v bezpečí a majú priestor na objavovanie a rast v ich vlastnom tempe. Ako rodičia a spoločnosť musíme vytvoriť podmienky, ktoré podporia nielen výkon, ale aj duševnú pohodu a rozvoj našich detí.
Na záver Vám ponúkam môj bezplatný eBook, ktorý je Vám k dispozícii na stiahnutie. Nájdete v ňom cenné tipy na motiváciu detí k učeniu a objavíte spôsoby, ako dosiahnuť harmóniu a pohodu pre celú rodinu.

Som zanietenou doučovateľkou matematiky. S trpezlivosťou pomáham žiakom prekonávať matematické prekážky.
S nadšením zdieľam s rodičmi svoje skúsenosti a tipy, ako motivovať deti, aby sa s chuťou pustili do matematiky, zvládali to s ľahkosťou a vybudovali si pevné základy, ktoré im otvoria dvere k úspechu.
Viacej o mne si môžete prečítať na stránke o mne.